Gelişimle ilgili çalışmalar sonucunda Amerikalı psikolog
J.J.Arnett(2000) beliren yetişkinlik sürecini ortaya çıkarmıştır. Peki nedir bu
beliren yetişkinlik?
Ergenlik ve yetişkinlik arasında yaşanan süreçte birey
çocukluktan yeni çıkmış ve bir anda yetişkinlik evresine adapte olamamıştır.
Bu arada geçen zaman içinde (18-25yaş) yaşadığı evreler
beliren yetişkinlik evreleridir. Deneyim ve arayış bu süreci karakterize
etmektedir.
Bu evrede birey kimlik karmaşası yaşar.” Yetişkin miyim
yoksa hala çocuk muyum? Ben kimim ve hayatta ne yapmak istiyorum?”
Birey ergenlik döneminde gibi heyecanlı ve duyguları anında
değişirken yetişkin gibi de duygularını dizginlemeye çalışır. Beliren
yetişkinliğin beş temel özelliği vardır. Bunlardan ilki;
Kimlik Arayışı: Birey iş alanında çalıştığı ya da çalışmayı
düşündüğü sektörleri tanımaya çalışır ve sektörlere yaklaşımıyla kendini
gösterir. Eğitim gördüğü alanda kendine yarayacak iş alanlarını değerlendirir.
Bu sorgulamanın temelinde kendini keşfetme olgusu vardır. Bu
süreçte farklı görüşlere sahip bireylerle iletişime geçip farklı topluluklara
girer ve kendi düşüncesini sorgulamaya başlar. Sonunda kendine uygun fikirleri
keşfettiği diğer fikirler ile harmanlayarak oluşturur. Aşk kavramı algısı artık
ciddi bir boyuttadır. Aşk duygusuna yatkınlık artar ve birey evleneceği kişiyi
bulmak için arayışa geçer. Bu dönemde “Yaşamımı nasıl bir insanla geçirmeyi
düşünüyorum?” sorusu önem kazanır.
İstikrarsızlık: Birey arayış içinde olduğu için hiçbir
konuda tam kararlı değildir ve uzun vadeli iş yapamaz. Deneyimleri sonucu
yaptığı planları ve arkadaş ortamını ve yaşadığı yeri sık sık değiştirir. Kısaca
bu dönemde verdiği kararlar değişkenlik içindedir.
Kendine Odaklanma: Arnett’e göre birey yaşamı boyunca diğer
dönemlere nazaran bu dönemde kendine odaklanır, birinci planda bireyin kendisi
vardır. Beliren yetişkinlik en özgür dönemdir çünkü ergenlik veya çocukluk
dönemindeki gibi ebeveyn boyunduruğu altında değil ya da yetişkinlik
dönemindeki gibi sorumlulukları çok fazla değildir. Bu dönemde kendileriyle
ilgili karar verebilme yetileri yetişkinlik dönemi için beceri kazanmalarını
sağlar.
Arada Kalmışlık Hissi: Bu dönemde bireyler başta bahsettiğim
gibi kendilerini bazı açılardan yetişkin olduğunu bazı açılardan da yetişkin
olmadığını düşünürler. Çünkü bu süreçte birey yetişkin olma özelliklerini
kazanmaya başlar ve karmaşık duygu-düşünceler içinden kendine uygun olanları
bulmaya çalışır.
Fırsatlar Yaşı: Arnett’e göre bireyin gelecekleri hakkında
büyük umutlar ve yüksek beklentilere sahip oldukları dönem bu dönemdir. Bireyin
önündeki seçenekler çok çeşitlidir. Birçok iş ve eş seçeneği vardır ve birey
arzu ettiğini seçmekte özgürdür. Bu düşünce bireyin hayata daha iyimser bakıp, umutlu
olmasını sağlar. Bu dönemde birey iyi bir işe girerek maddi-manevi doyum
sağlayacağı bir hayata sahip olacağına inanır.
Arnett (2000), diğer gelişimsel dönemlerden farklı olarak,
beliren yetişkinlik döneminin evrensel olmadığını, bu dönemdeki davranışların
ve rollerin kültürden kültüre değişebileceğini belirtmiştir. Bireyin bağımsız
roller sergilemesine olanak sağlayan toplumlarda beliren yetişkinlik döneminin
görülmesi olasılığı yüksektir.
Ayrıca beliren yetişkinliğin yaşanma sürecini etkileyen üç
faktör de şunlardır; eğitim hayatının süresi buna bağlı olarak evlenme ve
ebeveyn olma yaşının değişmesi, bireyin kendisini özgürce keşfetmesine izin
veren kültürel yapı. Bu üç etken sonucunda beliren yetişkinlik döneminin
yaşandığı aralık ve bu yaşanmışlıktaki oluşan etki değişir.
Sürecin sonunda bireyler hayattan beklentisini bilen ve buna
göre bir yol çizen, fikir sahibi, belli bir entelektüel seviyeye sahip
yetişkinler olarak hayatlarına devam ederler.
Serenay YAZICI
Yorumlar
Yorum Gönder