Ana içeriğe atla

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI 2020 REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ – 2017 REHBERLİK HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ KARŞILAŞTIRMASI

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI 2020 REHBERLİK VE PSİKOLOJİK
DANIŞMA HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ – 2017 REHBERLİK HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ 
KARŞILAŞTIRMASI

14/08/2020 tarih ve 31213 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliğinin yürürlüğe girmesiyle birlikte eski yönetmelik hükmünü kaybetmiştir.
2020 Rehberlik ve Psikolojik Danışma Yönetmeliği meslektaşlarımızın pek çok talebini karşılayan bir yönetmeliktir.  10/11/2017 tarihli Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik Hizmetleri Yönetmeliği’nden belirgin olan farklarını inceleyelim.
Unvan
Eski yönetmelikte
Rehberlik Öğretmeni:  Eğitim kurumlarındaki rehberlik servisleri ile rehberlik ve araştırma merkezlerinde rehberlik hizmetlerini yürüten personel olarak tanımlanmıştır.
Bu tanım ile rehberlik hizmetlerini yürütecek kişi konusunda kesin sınırlar çizilmemiş alan dışı kişilerin bu hizmeti yürütmesine açık kapı bırakılmıştır.

Yeni yönetmelikte;
Rehber öğretmen/psikolojik danışman: Eğitim kurumlarında rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunan, okul rehberlik ve psikolojik danışma programının uygulanması ve koordinasyonunun sağlanmasında program sorumlusu olarak görev alan, rehberlik ve araştırma merkezlerinde rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunan personeli; psikolojik danışman ise üniversitelerin eğitimde psikolojik hizmetler, rehberlik ve psikolojik danışmanlık ile psikolojik danışma ve rehberlik veya bu alana denk kabul edilen programlardan en az lisans düzeyinde eğitim almış personel olarak tanımlanmıştır.
Bu tanım ile psikolojik danışman unvanımız belirtilmiş ve üniversitelerin pdr bölümünden mezun olma şartı aranmıştır, alan dışı kişiler rehber öğretmen adı altında hizmet verecektir. Rehber öğretmenler psikolojik danışman unvanını kullanamazlar.

Nöbet
Eski yönetmelikte;
Rehberlik öğretmeninin görevleri kapsamında: Sınavlarda görev alabilir; belleticilik ve nöbet görevi yapar.
Bu madde mesleğimizi daha iyi yapmamızı engelliyordu. Öğrenciler en çok teneffüste rehberlik servisine gelirler nöbette olan psikolojik danışmanın görevin aksamasına neden olmuştur.

Yeni yönetmelikte;
Rehber Öğretmen/ Psikolojik Danışmanın görevleri kapsamında böyle bir madde yoktur.

Öğretim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
  Eski Yönetmelikte;
  Öğretim kademelerine rehberlik beşe ayrılır.

  Yeni Yönetmelikte;
   Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin amaç ve ilkeleri öğretim kademelerine göre değişmemekle birlikte uygulanan programlar, etkinlikler, kullanılan yöntem ve teknikler, müdahale biçimleri ve yoğunluğu bireylerin ihtiyaçları ve gelişim özellikleri dikkate alınarak belirlenir. Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri bireylerin sosyal duygusal, akademik ve kariyer gelişimlerini desteklemek amacıyla aşağıdaki öğretim kademelerinde yürütülür
Öğrenciler açısından gelişimin bir bütün olarak ele alınması ve PDR hizmetlerinin amaç ve ilkelerinin gözetilmesi hizmetin sunumu açısından olması gerekenlerdendir.

Rehberlik Servisi
Eski yönetmelikte bulunmayan bir madde eklenmiştir:
Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri dışında başka bir amaç için kullanılmaması gerekir.

Sınıf Rehber Öğretmenin Görevleri
Eski yönetmelikte;
Eğitim kurumunun yıllık rehberlik planı çerçevesinde sınıfının yıllık çalışmalarını planlar. Bu planlamanın bir örneğini ders yılının ilk ayı içinde rehberlik servisine iletir; plan dâhilinde uygulamalarını gerçekleştirir.

Yeni yönetmelikte;
Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı ile sınıf rehberlik programı çerçevesinde en geç ekim ayı ikinci haftasında sınıf rehberlik planını hazırlayarak eğitim kurumu müdürüne onaylatır. Sınıf rehberlik planının bir örneğini rehberlik ve psikolojik danışma servisi ile paylaşır. Plan dâhilinde uygulamalarını gerçekleştirir.
Öğrencilerinin rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine ilişkin ihtiyaçlarını belirleyerek okul rehberlik ve psikolojik danışma pgramına yansıtılmak üzere rehberlik ve psikolojik danışma servisine iletir.
Sınıf rehber öğretmenin görevlerinin netleştirilmesi okullarda yaşanan görev karmaşı sorununa çözüm getirmiştir.

Çalışma Saatleri ve İzinler
Eski yönetmelikte;
Rehberlik servislerinde görevli rehberlik öğretmenlerinin çalışma süreleri haftalık 30 iş saatidir. Günlük çalışma saatleri eğitim-öğretim kurumunun özellik ve ihtiyaçlarına göre okul müdürlüğünce düzenlenir. Bu elemanlar izin ve tatillerini diğer öğretmenler gibi kullanırlar.

Yeni yönetmelikte;
Rehberlik ve psikolojik danışma servislerinde görevli rehber öğretmen/psikolojik danışmanların çalışma süreleri bir iş saati 60 dakika olmak üzere haftalık 30 iş saatidir. Günlük çalışma saatleri eğitim kurumunun servis, ulaşım, özellik ve ihtiyaçlarına göre rehber öğretmen/psikolojik danışmanla iş birliğinde okul müdürlüğünce düzenlenir. Rehber öğretmen/psikolojik danışmanlar izin ve tatillerini diğer öğretmenler gibi kullanırlar.

Bir iş saatine ilişkin belirsizlik giderilmiştir.

Görüldüğü üzere yeni yönetmelik eski yönetmeliğe göre daha doğru düzenlenmiştir. Gerek şu an çalışmakta olan psikolojik danışmanlar, gerek öğrenciler için umut olmuştur. Bu başarının ve ruh sağlığı alanına verilen önemin artarak devam etmesi dileğiyle. Türk PDR Derneği'ne yönetmelik çalışmaları için teşekkürler.

Burcu Çiftçi

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Süpermen'i Beklerken (Waiting for 'Superman') Film Analizi

Waiting for  Superman sadece The Flaming Lips grubunun bir şarkısı değil. Aynı zamanda Amerikan eğitim sistemine eleştirel bir perspektiften bakan, ülke içerisindeki bireylerin okuma yazma oranlarını, eyaletlere göre başarılarını ele alan belgesel niteliğinde bir film. Filmi inovatif eğitimi de düşünerek yorumlayabilmek mümkün. Akademi ödüllü filmin yönetmeni Davis Guggenheim, düşük performanslı kent okullarını ‘bırakma fabrikaları’ olarak tanımlıyor ve bu kent okullara yönelik birtakım çözüm önerileri sunuyor. Film, devlet okulu sistemi içerisinde devam eden beş öğrenciyi konu alıyor. Eğitim sistemini iyileştirme adına eğitim reformcularının sunduğu çözümler filme gerçeklilik ve yararlılık katmasının yanı sıra günümüzün ilerleyen teknolojisi de düşünüldüğünde çözüm önerilerine birkaç şey daha ekleyebiliriz,  şöyle ki : Eğitimde teknolojiyi mutlaka bir amaç etrafında verimlice kullanabilmeli ve bu amacın kesinlikle öğrenci üzerinde işlevselliği de olabilme...

7.Koğuş Film Analizi

7. KOĞUŞTAKİ MUCİZE Hepimizin merakla beklediği 7. Koğuştaki Mucize nihayet geçtiğimiz haftalarda vizyona girdi. Başrollerinde Aras Bulut İynemli, Deniz Baysal, Sarp Akkaya gibi isimlerin bulunduğu ve Mehmet Ada Öztekin yönetmenliğindeki filmi izlerken gözyaşlarımıza hakim olabilmek neredeyse hepimiz için imkansızdı. Henüz izleme fırsatını bulamamış okuyucularımız için de kısa özetlerle birlikte filmi karakter analizleri ve sosyal psikoloji bağlamında ele almak isteriz : Filmimiz, 7 yaşındaki kızı, Ova ile aynı zeka yaşına sahip olan Memo’nun haksızlıklarla mücadelesini, zihinsel yetersizliklerine rağmen evladı için her şeyi yapan bir baba oluşunu gözler önüne seriyor. Memo, bir gün koyunları otlatmaya çıkardığında başına hayatının dönüm noktası olabilecek bir talihsizlik gelir. Sözü geçer bir komutanın kızı oyun esnasında tehlikeli yerlere tırmanır ve Memo kıza gitmemesi için uyarılarda bulunurken, Ova ile aynı yaşlardaki küçük kız uçurumdan düşüp can verir. Bu esnada olay y...

Seyahat Üzerine Bir Röportaj

Okulumuzun kıymetli hocalarından Dr. Mustafa Otrar ile keyifli bir röportaj gerçekleştirdik. Öncelikle kendisini kısaca tanıyalım; 1971 Eskişehir (Merkez) doğumludur. İlkokulu (1982), ortaöğrenimini (1989) Eskişehir’de tamamladı. Aynı yıl girdiği Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Psikolojik Danışma ve Rehberlik Lisans Programı’ndan mezun oldu (1993). Rehber Öğretmen olarak Bingöl ve İstanbul’da görev yaptı. 1995 yılında Araştırma Görevlisi olarak Marmara Üniversitesi’ne göreve başladı. 1997 yılında Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü’nde Eğitimde Psikolojik Hizmetler alanında yüksek lisansını tamamladı. Ocak 2006’da Doktora eğitimini tamamlayan Mustafa OTRAR, halen Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü’nde Ölçme ve Değerlendirme Anabilim Dalı Başkanı olarak çalışmaktadır. Evli ve iki çocuk babasıdır. Genel olarak seyahatin hayatınızdaki yeri, ruh halinize etkisi nedir?  Hayatımdaki yerinden...